Menghias Diri dengan Akhlak Mulia

Berita

Home » Berita » Menghias Diri dengan Akhlak Mulia

Sahabat, membangun akhlak mulia dalam setiap diri muslim adalah salah satu keindahan dalam mendalami agama Islam. Dengan begitu, kita akan terjaga dari berbagai kerusakan yang disebabkan oleh akhlak yang buruk.

Selain tuntunan agama, menjadi pribadi yang memiliki akhlak mulia merupakan teladan yang dicontohkan langsung oleh Rasulullah, “Sesungguhnya aku hanyalah diutus untuk menyempurnakan akhlak yang luhur.” (HR Ahmad dan Bukhari)

Walaupun nampak sederhana, sebenarnya menjaga akhlak mulia cukup menantang. Dibutuhkan kesabaran yang luar biasa agar mampu menahan diri dari keburukan.

Karenanya, Allah menjanjikan balasan terbaik bagi kaum muslim yang mampu menjaga diri dari perbuatan tercela. Dari Abu Hurairah Radhiyallahu ‘anhu, ia berkata,

“Rasulullah Shallallahu ‘Alaihi Wa sallam ditanya mengenai perkara yang banyak memasukkan seseorang ke dalam surga, beliau menjawab, ‘Takwa kepada Allah dan berakhlak yang baik.’ Beliau ditanya pula mengenai perkara yang banyak memasukkan orang dalam neraka, jawab beliau, ‘Perkara yang disebabkan karena mulut dan kemaluan.’ (HR Tirmidzi dan Ibnu Majah)

Dalam hadits lain, “Orang mukmin yang paling sempurna imannya adalah yang paling baik akhlaknya.” (HR Tirmidzi)

Mudah-mudahan Allah senantiasa menjaga kita dari keburukan ya, Sahabat. Aamiin.

Ayo Berbagi untuk Manfaat Tiada Henti
×
Open chat
Assalamualaikum, Sinergi Foundation!
Powered by